20.000 chauffeurs rijden rond met rijverbod

Door Wouter Raskin op 28 oktober 2022

Tienduizenden chauffeurs die een rijverbod kregen, lappen dat aan hun laars. Dat kunnen ze omdat de pakkans "veel te laag" is, zegt een politierechter. Bij wie een geliefde verloor in een ongeval met zo'n roekeloze chauffeur, is de boosheid enorm. "Twíntig keer stond hij al voor de rechtbank. En nog rijdt hij rond."

Het is vandaag precies zeven jaar geleden dat de 12-jarige Merel De Prins omkwam bij een verkeersongeval toen ze in Vilvoorde van school naar huis fietste. De chauffeur, Muhammed Aytekin (25), bleek niet over een rijbewijs te beschikken: hij was op het ogenblik van de aanrijding onderworpen aan een rijverbod - voor de zevende keer.

Aytekin was - en is - helaas geen uitzondering. De politie betrapt maandelijks heel wat bestuurders die eigenlijk niet mogen rijden. Sinds 14 juni 2020 kunnen agenten bij een verkeerscontrole opzoeken of iemand een rijverbod heeft. De 'Mercuriusdatabank' koppelt rijbewijzen aan veroordelingen. En dat levert resultaat op, blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerlid Wouter Raskin kreeg van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Sinds juni 2020 tot juni dit jaar werd de databank al 309.261 keer bevraagd, en dat leverde flink wat hits op: 19.802. "Met andere woorden: 6 procent van de gecontroleerde bestuurders bleek rond te rijden met een rijverbod", zegt Raskin.

Onschuldig

Het werkelijke aantal mensen dat ondanks een rijverbod toch achter het stuur kruipt, blijft echter een mysterie. Maar als we de voorgaande cijfers afzetten tegen de 5.947.479 wagens die begin augustus ingeschreven waren in ons land, dan zijn die bijna 20.000 chauffeurs zo goed als zeker een serieuze onderschatting.

Blijft de vraag: wat eraan te doen? "Om de pakkans te vergroten, lanceerde mijn partij al in 2020 het idee om de Mercuriusdatabank te koppelen aan het ANPR-cameranetwerk (camera's met automatische nummerplaatherkenning, red.). Op die manier zou de politie veel gerichter kunnen controleren." Maar dat idee werd begraven door minister Verlinden, omdat een rijverbod niet gekoppeld is aan een nummerplaat, maar aan een persoon. Dat zou willen zeggen dat de politie dus ook onschuldige bestuurders zou stoppen voor een controle. "Maar is dat dan zo problematisch, als we op die manier óók bestuurders betrappen die wél rondrijden met een rijverbod? Wie willen we eigenlijk beschermen? Kinderen zoals Merel De Prins, of verkeersrecidivisten die doelbewust in de fout gaan?", aldus Raskin.

Betrapt bij de bakker

We legden de kwestie voor aan politierechter Peter Vandamme, die er intussen een carrière van ruim 23 jaar heeft opzitten. "Je kent mijn stokpaardje hé: de strafuitvoering. Er is niemand die opvolgt of de straf daadwerkelijk uitgevoerd wordt", zucht hij. "Het is té arbeidsintensief voor de politie om iedereen te controleren, dus ze blijven rondrijden met het rijverbod."

En dat is gevaarlijk, benadrukt Vandamme. "Ik had ooit een dossier van een agent in burger die zondagochtend bij de bakker stond en een chauffeur zag rijden van wie hij wist dat die een rijverbod had. Maar zulke betrappingen zijn zeldzaam. Er is bijna altijd wel een ander misdrijf aan verbonden, waarbij dan ook vastgesteld wordt dat de chauffeur een rijverbod had: een rood licht negeren, te snel rijden, of erger."

Volgens Vandamme liggen de overtreders er niet wakker van. "Ze komen altijd af met hun verhalen: 'We hebben de auto nodig voor het werk', 'We moeten de kinderen naar school kunnen brengen', en ga zo maar door. En als ze hun rijbewijs moeten indienen op de griffie, zeggen ze het ook klaar en duidelijk: 'Ge denkt toch niet dat ik het ga laten om verder te rijden?'. De medewerkers van de griffie staan dan met open mond te kijken."

Drank en drugs

Dergelijke verhalen rijten wonden open bij mensen die een geliefde verloren door iemand die zijn of haar rijverbod negeerde. "Mocht hij niet achter dat stuur gekropen zijn, dan was mijn zus hier nog", zo zegt Tineke Verstappen (22), de zus van Stefanie. De jonge vrouw van amper 25 stierf op 24 september 2020 in Drongen bij een ongeluk. Ze zat in de wagen bij Clint V. (29), die zwaar crashte. Hij was onder invloed van drank en drugs, reed te snel én had geen geldig rijbewijs. "Dat was hij kwijtgespeeld na eerdere veroordelingen, hij moest al zijn proeven opnieuw afleggen", zegt Tineke. "Maar wij wisten dat niet, mijn zus ook niet. Dat zulke mensen bestaan? Dat snap ik niet. Ze trekken zich van niks iets aan, want wat is de kans dat ze gepakt worden?"

V. wordt verdacht van onopzettelijke doodslag en is vrij onder strikte voorwaarden. Zijn zaak zou volgend jaar voor de politierechtbank komen. "Ik denk dat het nu de twintigste keer zal zijn dat hij voor de rechter moet verschijnen. Maar hij heeft geen spijt en rijdt nu - na het ongeval - nog altijd rond. Er zijn verschillende mensen die me al lieten weten dat ze hem aan het stuur gezien hebben. Hij heeft dus nog altijd niks geleerd. We voelen ons zo machteloos."

 

Bron: Het Laatste Nieuws © DPG Media 2022

 

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is