Bellen achter het stuur? In Limburg minste kans op een boete.

Door Wouter Raskin op 25 september 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

In Limburg worden er veel minder boetes uitgeschreven voor bellen achter het stuur dan in elke andere provincie. Dat blijkt uit cijfers van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) die Kamerlid Wouter Raskin (N-VA) heeft opgevraagd.

Het totale aantal boetes voor gsm'en achter het stuur is in vijf jaar tijd in het hele land sterk gedaald. In 2014 kregen in België nog 121.407 chauffeurs een boete, dat is in 2018 gezakt tot 98.638. Die daling zit vooral in Brussel (van 31.300 boetes in 2014 naar 18.769 in 2018) en in Wallonië (van 30.335 naar 17.193). In Vlaanderen zijn de boetes redelijk stabiel (59.714 in 2014, 62.676 in 2018).

Maar Limburg hinkt achterop. Van alle Vlaamse provincies maak je hier het minste kans op een boete voor bellen achter het stuur. In 2018 zijn er 4.913 uitgeschreven. Minder dan in 2017, 2016 en 2015 toen dat telkens om zo'n 5.500 boetes ging. “In Antwerpen zijn vorig jaar 24.260 chauffeurs betrapt, dat zijn er ongeveer vijf keer zoveel als bij ons. Nochtans wonen daar toch niet vijf keer zoveel mensen”, zegt Wouter Raskin. Ook in West-Vlaanderen noteerden ze in de laatste vijf jaar zo'n 9.000 boetes per jaar. In 2018 waren er dat zelfs 9.926, ongeveer dubbel zoveel als in Limburg. Ook die cijfers zijn niet in verhouding met het aantal inwoners: in West-Vlaanderen wonen 1,3 keer zoveel mensen als in Limburg. In Oost-Vlaanderen zitten ze aan 11.795 boetes, in Vlaams-Brabant aan 11.782.

Minder mensen

“Nochtans is het belangrijk dat er genoeg controles gebeuren”, zegt Raskin. “Vijf procent van de ongevallen met gewonden of doden zijn te wijten aan bellen achter het stuur. Even je smartphone checken lijkt misschien onschuldig, maar de gevolgen kunnen dramatisch zijn. Waarom er in Limburg zoveel minder boetes worden uitgeschreven, weet ik niet. Zijn de Limburgers zoveel braver? Of controleren we hier minder?”

Dirk Claes, korpschef van de politiezone Bilzen/Hoeselt/Riemst, heeft wel een verklaring. “Dit soort controles valt onder de 'vrije beleidsruimte': je kan je mensen hier pas voor inzetten als ze niet nodig zijn voor de oproepen. Maar dan moet je ook wel personeel hebben. En in Limburg hebben we minder politiemensen dan in Brussel of Antwerpen. Een andere oorzaak is dat we hier in de grensstreek veel bezig zijn met drugszaken. Een derde reden is dat het parket van Tongeren vraagt om ervoor te zorgen dat we de mensen ook aanspreken op hun gedrag. We moeten hen uit het verkeer halen. Gewoon vaststellen dat ze bellen is niet genoeg.”

LRH

Van de Limburgse boetes komt ongeveer een derde van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad. Die zone was in 2018 goed voor 1.732 boetes, in 2017 zelfs voor 2.063. “Voor ons is dit een van de prioriteiten”, zegt woordvoerder Dorien Baens. “We hebben ook wel de luxe dat we over een aparte verkeersdienst van dertig voltijdse mensen beschikken. Daar zijn acht motards bij en vanop de motor kan je makkelijker vaststellingen doen en chauffeurs aan de kant te zetten. Op onze camionettes staat trouwens ook de slogan: gordel aan, gsm uit.”

 

Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2019

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is