N-VA wil databanken koppelen om wegpiraten sneller te kunnen vatten

Door Wouter Raskin op 28 oktober 2020, over deze onderwerpen: Verkeersveiligheid

Vandaag is het precies vijf jaar geleden dat de 12-jarige Merel De Prins werd doodgereden door een chauffeur die al 18 keer veroordeeld was voor het rijden zonder rijbewijs. N-VA-Kamerleden Joy Donné en Wouter Raskin willen via een koppeling van onder meer ANPR-camera's en de databank voor rijbewijzen, recidivisten sneller van de weg halen.

Merel De Prins uit het Vlaams-Brabantse Eppegem werd op 28 oktober 2015 doodgereden toen ze van school naar huis fietste. De chauffeur vluchtte eerst naar Hongarije maar gaf zich uiteindelijk toch aan bij de politie. Daarop bleek dat hij nooit een rijbewijs had gehaald en maar liefst 18 keer veroordeeld was voor rijden zonder rijbewijs en vijf keer voor rijden ondanks een rijverbod. Zijn auto was ook niet verzekerd.

“Een typevoorbeeld van de hardleerse verkeerscrimineel zoals er - spijtig genoeg - nog te veel op onze wegen rondrijden”, zegt Joy Donné die verwijst naar een studie van verkeersinstituut VIAS over verkeersrecidive. “Van degenen die van de rechter niet mochten rijden, bleek 86 procent later opnieuw een veroordeling op te lopen, meer dan de helft zelfs binnen het jaar. Eén tiende van deze recidivisten liep zelfs meer dan 20 nieuwe veroordelingen op. Er rijdt dus wel degelijk een harde kern van rotte appels rond die een groot deel van de verkeersslachtoffers op zijn geweten heeft.”

Sinds juni is de databank voor rijbewijzen gedigitaliseerd. “Politiepatrouilles hebben nu eindelijk een accuraat zicht op de werkelijke status van het rijbewijs van een bestuurder”, zegt Wouter Raskin. “Uit de eerste controles bij bestuurders die vreemd rijgedrag vertoonden of die betrokken waren bij een ongeval, blijkt dat er veel recidivisten zijn. Van één zesde van de bestuurders die tot 20 augustus gecontroleerd zijn, was het rijbewijs al ooit ingetrokken.”

Wetsvoorstel

Donné en Raskin hebben nu een voorstel klaar waarbij het mogelijk is om chauffeurs zonder rijbewijs sneller te vatten. Dat kan door het koppelen van de camera's die nummerplaten herkennen aan de nieuwe digitale Mercurius-databank voor rijbewijzen. “Die Mercurius-databank van de rijbewijzen zou veel efficiënter ingezet kunnen worden”, vindt Donné. “Nu moeten politiediensten eerst een bestuurder staande houden om zijn rijbewijs te controleren. Door een koppeling met het netwerk van camera's die nummerplaten herkennen, kan de politie gerichtere controles kunnen uitvoeren. Via een vaste of mobiele camera kunnen ze de verdachte voertuigen eruit filteren.”

Ook het rijksregister en de databank voor voertuigen kunnen ingezet worden om de pakkans te vergroten. “Door het rijksregister te koppelen aan de andere databanken zorgen we ervoor dat we ook degenen vatten die met een auto rijden van iemand die onder hetzelfde dak woont. De mazen van het net worden dus kleiner.”

“We dienen ons voorstel in als resolutie in de commissie Binnenlandse Zaken, niet als wetsvoorstel, want er is geen nieuwe wet voor nodig. We vragen aan de minister van Justitie en die van Binnenlandse Zaken om een richtlijn uit te schrijven waarmee die databanken aan elkaar kunnen worden gekoppeld”, aldus Donné.

“We doen de regering een concreet constructief voorstel waarbij ze met een kleine technische en financiële inspanning de pakkans voor deze verkeersrecidivisten spectaculair kan vergroten”, besluit Raskin.

 

Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2020

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is