NMBS zet vraag naar heropening van lijn Hasselt-Maastricht op dood spoor

Door Wouter Raskin op 19 maart 2021

De NMBS heeft geen trek in de heropening van de spoorlijn Hasselt-Maastricht. Dat blijkt uit een advies van de spoorwegmaatschappij. Er komen binnenkort wel langere perrons in het station van Hamont.

In januari vroeg PVDA via een resolutie in de Kamer de reactivering van spoorlijn 20. Volgens de partij is dat de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing voor de ontsluiting van het oosten van de provincie en verder richting Nederland en Duitsland. Maar de NMBS zelf is geen vragende partij voor een heropening, zo blijkt uit het advies dat de spoorwegmaatschappij aan de Kamer gaf. “Er bestaat vandaag geen spoorweginfrastructuur meer in dat deel van Limburg die op korte of middellange termijn uitgebaat zou kunnen worden door de NMBS”, klinkt het. De NMBS verwijst naar spoorwegbeheerder Infrabel, die in het meerjarenplan voor het spoor de heropening van vijf spoorlijnen onderzoekt. Hasselt-Maastricht hoort daar niet bij. “Het is dus weinig waarschijnlijk dat de infrastructuur in de komende jaren wordt heraangelegd. Al die elementen leiden tot de conclusie dat er geen reële mogelijkheid is om de komende tijd de spoorlijn te bedienen.”

Volgens de NMBS is er met het Spartacusplan en de sneltram Hasselt-Maastricht overigens op korte termijn een alternatief in zicht voor de ontsluiting van dit deel van Limburg.

Uitbating door privé?

Het advies verbaast Actiecomité 'Meer trein in Limburg' niet. “Zolang we in Limburg de schijn hoog houden dat het Spartacusplan er komt, terwijl het eigenlijk volledig in het slop zit, heeft de NMBS een reden om niets te doen”, zegt woordvoerder Jos Digneffe. “De NMBS lijkt niet eens te weten dat het Spartacusplan overigens al is ingekort en wellicht nooit de stations van Hasselt en Maastricht zal aandoen. In hoeverre kan je dan nog spreken van regionale ontsluiting? In feite zetten we vandaag in ons huis alle deuren open, maar sluiten we de voor- en achterdeur. We kunnen onze eigen provincie niet uit.”

Opvallend: als de NMBS blijft weigeren, moet er volgens het actiecomité naar andere oplossingen worden gekeken. Voor de infrastructuur zou Vlaanderen de heraanleg van het spoor kunnen co-financieren, voor de uitbating wordt gedacht aan privépartners zoals Arriva, die vandaag al in Nederland regionale lijnen uitbaten.

Weinig politieke steun

De resolutie van PVDA over spoorlijn 20 kon overigens ook op weinig politieke steun rekenen. Alleen Vlaams Belang schaarde zich achter het voorstel. Ook een bijkomende motie van Vlaams Belang die federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) opriep om te gaan praten met Maastricht om de mogelijk afbraak van de ongebruikte spoorbrug over de Maas tegen te houden, werd weggestemd.

De andere partijen hebben daar uiteenlopende redenen voor. De belangrijkste is dat CD&V, Open Vld, sp.a en N-VA het Spartacusplan niet willen hypothekeren. “Ik vind die eerste lijn van het Spartacusplan een verkeerde beleidskeuze, maar zo lang Spartacus niet dood is, kan ik deze resolutie niet steunen”, zegt Kamerlid Wouter Raskin (N-VA). “Als morgen het Spartacusplan niet blijkt door te gaan, dan kan dit een heel ander dossier worden.”

Ook andere partijen, zoals Groen, willen voorlopig prioriteit geven aan de heropening van die andere grensoverschrijdende verbinding in Limburg: de spoorlijn Hamont-Weert.

Langere perrons in Hamont

In die context gaf minister Gilkinet overigens nog wat nieuws prijs: de perrons van het station in Hamont zullen eind 2021, begin 2022 worden verlengd. Dat is nodig om er langere elektrische treinen te laten stoppen.

Vandaag wordt de laatste hand gelegd  aan de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont. Die werken zouden tegen de zomer klaar moeten zijn, maar door het ontbreken van langere perrons zal de trein Brussel-Mol voorlopig tot Neerpelt worden doorgetrokken en nog niet tot Hamont. Na de werken aan de perrons in Hamont kan dat wel. Dat is ook belangrijk als het ontbrekende stukje Hamont-Weert zou worden gereactiveerd. Nederland wil alleen elektrische treinen op het traject dat door natuurgebied loopt.

Nederland overtuigen

Wouter Raskin dringt er intussen bij Gilkinet op aan dat hij zich ondubbelzinnig uitspreekt voor de realisatie van de spoorlijn Hamont-Weert. “We krijgen binnenkort een nieuwe Nederlandse regering. Alleen door nu een duidelijk signaal te geven overtuig je Nederland om de nodige infrastructuur aan te leggen.”

Vorige maand nog wees een NMBS- studie uit dat de verbinding voor 1.000 extra reizigers zou zorgen per dag. “Dat is geen klein aantal”, zegt Raskin. Veel Kamerleden zijn dan ook verbaasd dat de NMBS sprak van een negatieve businesscase. Raskin heeft gevraagd om ook de cijfers van andere, bestaande grensoverschrijdende spoorverbindingen bekend te maken. Minister Gilkinet heeft alvast beloofd de studie van de NMBS naar de lijn Hamont-Weert binnenkort vrij te geven.

 

Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2021

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is