Rechtstreekse trein Hasselt-Antwerpen komt terug, maar loopt vertraging op door corona

Door Wouter Raskin op 25 juni 2020, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

Ten laatste in 2023 moet er opnieuw elk uur een rechtstreekse trein rijden tussen Hasselt en Antwerpen. Dat bleek woensdag in de Kamer, waar de NMBS haar vervoersplan 2020-2023 uit de doeken deed.

De NMBS heeft grootse plannen: tegen 2023 wil de spoorwegmaatschappij het treinaanbod in België met 4,7 procent uitbreiden. De doelstelling maakt deel uit van het nieuwe Vervoersplan 2020-2023. Om de drie jaar herbekijkt de NMBS haar treinverbindingen. Waar nodig komen er nieuwe lijnen bij of worden bestaande verbindingen geherevalueerd. Vanaf het eerste weekend van december zal dat nieuwe Vervoersplan in fases ingaan. De NMBS maakt zich sterk dat de impact van het coronavirus op het nieuwe Vervoersplan minimaal is. Voor Limburg bevat het Vervoersplan drie belangrijke wijzigingen:

1. IC-trein Hasselt-Antwerpen

Er komt op weekdagen opnieuw een rechtstreekse IC-verbinding tussen Hasselt en Antwerpen, met elk uur een trein die stopt in Hasselt, Heist-op-den-Berg, Lier, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal. Deze trein vervangt tijdens de week de huidige piekuurtrein Hasselt-Antwerpen, die alleen reed in de ochtend- en avondspits.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om deze nieuwe IC-verbinding eind 2021 van start te laten gaan, maar door de coronacrisis wordt die deadline niet gehaald. “Zo'n nieuwe IC-verbinding vraagt bijkomende treinen. Ons park moet dus uitbreiden. De levering van de nieuwe M7-dubbeldekstreinen is aan de gang, maar heeft door de coronacrisis wat vertraging opgelopen”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “Net zoals alle andere projecten die gepland stonden voor 2021 en 2022 krijgt ook de IC-trein tussen Hasselt en Antwerpen begin volgend jaar een geactualiseerde timing.” Temmerman verzekert wel dat het de NMBS menens is om deze nieuwe verbinding voor 2023 te realiseren.

2. P-trein Neerpelt-Brussel

Midden 2021 zal de piekuurtrein Mol-Brussel worden verlengd tot Neerpelt. Noord-Limburg krijgt zo tijdens de ochtend- en avondspits een rechtstreekse verbinding met de hoofdstad. Dat is een rechtstreekse opbrengst van de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont die op dit moment bezig is. De Brusselse Noord-Zuidverbinding is met zijn tunnels immers alleen toegankelijk voor elektrische treinen, niet voor diesellocomotieven. “Oorspronkelijk was het de bedoeling om deze verlenging al eind dit jaar te starten, maar doordat de elektrificatiewerken van Infrabel door de coronacrisis vertraging hebben opgelopen, wordt dit project verplaatst naar midden volgend jaar”, zegt Temmerman.

De NMBS denkt ook aan een verdere verlenging van deze P-trein tot Hamont, maar niet op korte termijn. “Het station van Hamont is daar nog niet op aangepast. De perrons zijn te kort voor deze lange treinen en zijn er te weinig sporen. Maar mits de nodige aanpassingen willen we op termijn deze trein ook in Hamont laten stoppen.”

3. IC-trein Hasselt - Brussels Airport - Antwerpen

Tot slot wordt ook de verbinding tussen Limburg en de nationale luchthaven verbeterd. Vandaag rijdt er al elk uur een IC-trein van Hasselt via Brussels Airport naar Antwerpen, maar op zondagen rijdt deze trein slechts één keer om de twee uur. Binnenkort zal er op deze lijn ook op zondagen elk uur een trein rijden. “Ook dit project stond gepland voor december 2021, maar krijgt begin volgend jaar een nieuwe timing.”

IJzeren Rijn

“De NMBS geeft eindelijk gehoor aan de Limburgse oproep voor een snelle trein naar Antwerpen”, zegt Kamerlid Wouter Raskin (N-VA), die tegelijk ook waarschuwt. “De robuustheid van de verbinding staat wel onder druk van het goederenvervoer. Het traject is een belangrijke internationale corridor voor goederentreinen tussen de Vlaamse havens en het Duitse Ruhrgebied. Die druk kan enkel worden weggenomen door een bijkomende uitweg te bieden aan het goederenvervoer. Daarom blijf ik hameren op de reactivering van de IJzeren Rijn.”

 

Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2020

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is