Vlaanderen woest over Brusselse stadstol

Door Wouter Raskin op 16 oktober 2020, over deze onderwerpen: Fiscaliteit, Mobiliteit

Bij de Vlaamse regering zijn ze ziedend op de Brusselse plannen om een stadstol in te voeren. Dat de Vlaamse automobilisten meer zullen moeten betalen is vooral voor Open VLD, dat zowel in de Brusselse als de Vlaamse regering zit, lastig.

“Een half miljard euro extra uit de zakken van de Vlaamse pendelaars kloppen”, noemt Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) de Brusselse plannen om een stadstol in te voeren om het fileprobleem op te lossen. “Elke dag rijden 80.000 Vlaamse pendelaars Brussel binnen. Een leerkracht die in Brussel lesgeeft, maar met het openbaar vervoer niet op school raakt, betaalt al snel honderd euro per maand extra.”

Zijn collega van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) treedt hem bij. “De Vlaamse pendelaar mag niet gediscrimineerd worden.”

"Groene fetisj"

Onschuldig is dat niet. Peeters' partij zit als enige zowel in de Vlaamse als de Brusselse regering. De slimme kilometerheffing is mee goedgekeurd door de Brusselse Open VLD, en N-VA laat niet na om op die pijnlijke plek te duwen. “Gaat VLD toelaten dat Vlaanderen tol betaalt voor die groene fetisj?”, werpt Kamerlid Wouter Raskin hen in de Kamer voor de voeten.

Details van hoe die stadstol - waar verkeersdeskundigen wel heil in zien - er moet uitzien, lekten uit in zakenkrant De Tijd. Het gaat om een vaste tol voor wie het Hoofdstedelijk Gewest binnenrijdt. Dat zou in de spits (van 7 tot 10 uur en van 15 tot 19 uur) 1 euro zijn, in de daluren (van 10 tot 15 uur) een halve euro. Die vaste heffing wordt dan vermenigvuldigd op basis van de zwaarte van je motor. Voor de meest vervuilende types komt dat in de spits uit op 6 euro. Daarnaast geldt een tarief per gereden kilometer van 18 cent in de spits en 9 cent in de daluren. Tussen 19 uur en 7 uur en in de weekends betaal je niets. Bedoeling is om zo de fileproblemen onder controle te houden. In ruil krijgen de Brusselse chauffeurs een belastingverlaging.

Maar voor de Vlamingen die met de auto Brussel binnenrijden, geldt die lastenverlaging niet. Bij de Brusselse regering wil niemand reageren. De gelekte documenten zijn een studie van de administratie, klinkt het. “De beslissing is nog niet gevallen”, zegt de woordvoerder van minister Sven Gatz (Open VLD).

 

Bron: Het Nieuwsblad © Mediahuis 2020

Bekijk hieronder ook Wouters vraag aan minister Gilkinet tijdens de plenaire vergadering van 15 oktober.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is