Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Home
Wouter Raskin

Main navigation

  • Home
  • Over Wouter
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Wouter
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Wouter Raskin

Wouter Raskin

Kamerlid

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Vias wil marge voor flitsboetes fors verkleinen
Lees voor

Vias wil marge voor flitsboetes fors verkleinen

Gepubliceerd op vrijdag 19 april 2024

De cruisecontrol instellen op zo’n 130 km/u en toch geen boete riskeren? Verkeersinstituut Vias vraagt dat de technische marge die nog steeds bestaat, fors lager wordt. “Snelheid meten kan nu zo veel nauwkeuriger. Als iedereen beter de bestaande limieten volgt, wordt het verkeer veiliger.”

Kwaad omdat u een boete kreeg wegens 2 km/u te snel rijden? Bedenk dan dat er wettelijk gezien nog steeds technische tolerantiemarges bestaan, van 6 procent of 6 kilometer per uur, afhankelijk van de gemeten snelheid. Mogelijk reed u bij de boete dus 8 km/u boven de snelheidslimiet.

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias ziet dat graag anders. “Het is logisch dat je geen boete krijgt als je niet te snel rijdt, dus een beperkte marge valt te verdedigen, maar in ons land is die echt achterhaald. Flitstoestellen zijn de voorbije decennia veel nauwkeuriger geworden, wellicht tot op 1 km/u nauwkeurig”, zegt woordvoerder Stef Willems.

Nauwkeurig op 0,26 km/u

“Vooral trajectcontroles zijn uiterst nauwkeurig. Dat is logisch, want je kunt zeer nauwkeurig de tijd meten tussen twee fysieke punten.” Willems zegt dat in Nederland de technische marge in Nederland op 3 procent of 3 km/u ligt. “En ze gebruiken dezelfde toestellen als ons. En daar klaagt niemand over marges. We vragen daarom ook niet om de regels te verstrengen, maar om de regels die al lang bestaan correct toe te passen.”

Willems benadrukt dat hij niet pleit voor “meer flitsen”, of dat “zo de staatskas gevuld zou worden”. “Die redeneringen krijgen we vaak in onze mailbox. Maar het gaat erom dat door handhaving meer mensen zich aan de snelheid houden. Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen. Zeker in de bebouwde kom kan iets trager rijden al meteen een groot verschil berekenen qua impact.”

Vias deed de aanbeveling eerder al, en herhaalt ze nu bij de start van de twintigste federale flitsmarathon. Zelf deed het instituut een enquête bij 2.000 Belgen. Daaruit bleek dat zeven op de tien respondenten vorig jaar geen enkele boete ontvingen. Een op acht overtreders kreeg wel minstens drie boetes. Twee op de drie mensen die een bekeuring kregen voor overdreven snelheid, zeiden dat ze zich achteraf strikter aan de limiet hielden.

Politieke steun

Minstens een aantal partijen lijken wel te vinden voor de maatregel. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is “absoluut voor verdwijning van die correctie”. “Het is goed voor de verkeersveiligheid en de coherentie”, zegt hij. Al zal het voorstel op anderhalve maand van de verkiezingen deze regeerperiode niet meer gerealiseerd worden.

“De snelheidslimieten zijn er voor een reden”, steunt ook Vooruit-fractieleider Joris Vandenbroucke het idee. “Niet om zo veel mogelijk boetes uit te schrijven, maar voor de veiligheid van iedereen.”

Kamerlid Marianne Verhaert (Open VLD ) stelt zich vragen bij het voorstel van Vias en wijst op ons boetesysteem. “Er zijn de laatste jaren heel wat trajectcontroles bijgekomen. We moeten vooral focussen op wie hardleers is en gevaarlijk en onaangepast rijgedrag vertoont.”

Wouter Raskin van oppositiepartij N-VA is minder enthousiast. “Principieel ben ik er niet tegen, overdreven snelheid is een killer. Maar het zou een verkeerd signaal zijn als we vandaag boetes innen nog makkelijker zouden maken zonder dat we eerste spreken over een hervorming van het boetesysteem om recidive efficiënter en harder aan te pakken.”

De technische marge staat trouwens los van een operationele marge, die vroeger ook nog vaak werd ingezet om de werklast voor ordediensten en de parketten te beperken. Intussen is geïnvesteerd in extra verwerkingscapaciteit, zodat de operationele marge kon worden geschrapt, en waardoor flitspalen ook volcontinu actief zouden zijn.

 

Bron: De Standaard © Mediahuis 2024

Lees hieronder verder
Trajectcontrole
Onderwerpen
Verkeersveiligheid

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht

Studio Vlaanderen - Aflevering 87: Wouter Raskin

20 juni 2025

Deze week in Studio Vlaanderen: Wouter Raskin, federaal parlementslid uit Bilzen. Hij vertelt Joost over zijn engagement voor Limburg, zijn eerste stappen in de politiek en zijn werk rond verkeersveiligheid. Ook het dossier rond fraude bij het OCMW van Anderlecht, dat hij van nabij opvolgt, komt aan bod.

Lees meer
Trajectcontrole

Niet vastgeklikt? Ook dat kan de slimme camera straks zien

3 juni 2025
Lees meer
© GettyImages

"OCMW Anderlecht heeft fraude gepleegd" - interview Radio 1

23 mei 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Wouter Raskin

  • Over Wouter Raskin
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Verkeersveiligheid
  • Spoor Limburg
  • Bilzen
  • Beliris
Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30