Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Home
Wouter Raskin

Main navigation

  • Home
  • Over Wouter
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Wouter
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Wouter Raskin

Wouter Raskin

Kamerlid

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Niet vastgeklikt? Ook dat kan de slimme camera straks zien
Lees voor

Niet vastgeklikt? Ook dat kan de slimme camera straks zien

Gepubliceerd op dinsdag 3 juni 2025

Mobiliteitsminister Jean-Luc Crucke (Les Engagés) overweegt om ook het dragen van de veiligheidsgordel met slimme camera's te controleren. Daarbij wordt mogelijk ook de boete verzwaard. N-VA verzet zich: “Er zijn in het verkeer ­andere prioriteiten.”

Afgelopen weekend was het exact vijftig jaar geleden dat de veiligheidsgordel in auto's bij wet verplicht werd. Op dat moment gold dat enkel voor de chauffeur en de passagier vooraan. Maar vandaag zijn er nog steeds velen die geen gordel dragen. De politie schrijft hiervoor jaarlijks meer dan dertigduizend boetes uit, zo'n tachtig per dag.

Dat aantal zou wel eens fors omlaag kunnen gaan, met dank aan veel strengere controles. Federaal mobiliteitsminister Jean-Luc Crucke (Les Engagés) laat immers onderzoeken of de slimme camera's, waarmee hij straks gsm'ende chauffeurs wil betrappen, ook ingezet kunnen worden “om het niet-dragen van de gordel te detecteren”, zo antwoordde Crucke op vragen van Open VLD-Kamerlid Irina De Knop.

De slimme camera's die er straks komen om gsm'ende bestuurders te klissen - de camera boven de weg maakt hiervoor een haarscherpe foto van de voorruit van de wagen - zijn technisch namelijk in staat om te detecteren of de gefotografeerde bestuurder zijn of haar gordel draagt.

Duitsland

Nederland nam recent extra camera's in gebruik om bellende chauffeurs te betrappen en beraadt zich om deze slimme camera's tevens te gaan gebruiken voor chauffeurs die zich niet vastklikken, aldus justitie- en veiligheidsminister David van Weel (VVD). De Duitse politie gebruikt eveneens camera's om efficiënter chauffeurs op te sporen die hun gordel niet dragen.

En mogelijk gaat ook de geldboete bij een overtreding in ons land omhoog. Die bedraagt nu 116 euro. Maar volgens Crucke zullen in het kader van de nieuwe wegcode, die in september 2026 van kracht wordt, alle overtredingen en de bijhorende boetes “opnieuw geëvalueerd worden”. Sowieso zegt de nieuwe wegcode dat wanneer in de auto een meerderjarige passagier niet is vastgeklikt, straks niet alleen de betrokken passagier maar ook de chauffeur van het voertuig daarvoor beboet kan worden.

N-VA is weinig enthousiast over strengere controles op de gordeldracht. “Uit analyses blijkt dat vandaag zo'n 95 procent van de mensen die vooraan in de wagen zit, hun gordel effectief draagt. Er zijn qua verkeersveiligheid vandaag vele andere prioriteiten dan controles op gordeldracht”, aldus Kamerlid Wouter Raskin, de verkeersspecialist van N-VA.

Chauffeurs bestelwagens

Dat zegt ook liberaal parlementslid Irina De Knop, die zich zorgen maakt over slimme camera's, die “op den duur almaar meer controlefuncties krijgen. Eerst is het om op gsm's achter het stuur te controleren, vervolgens ook of je als chauffeur je gordel wel draagt. En wat komt er misschien nog allemaal? Wij vinden dat je met zulke slimme camera's, die toch erg bedreigend zijn voor onze privacy, bijzonder moet oppassen. Crucke zou beter veel forser inzetten op meer controle op zogenaamde veelplegers in het verkeer.”

Volgens een recente analyse van verkeersveiligheidsinstituut VIAS droeg één op de vier chauffeurs die bij een ongeval het leven lieten geen gordel. Het gaat dan louter om de zogenaamde eenzijdige ongevallen, waarbij geen andere partij betrokken is. In tien jaar tijd kwamen bij dit type ongevallen 230 mensen om het leven. Vooral chauffeurs van bestelwagens en -25-jarigen blijken minder vaak hun gordel om te doen.

“Ik stop mijn gsm in handschoenenkastje”

Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA, foto) steekt haar smartphone in het handschoenenkastje van haar auto, om te vermijden dat ze tijdens het rijden wordt afgeleid. “Iedereen heeft het ooit wel eens gedaan, zijn gsm bekijken tijdens het rijden. Ikzelf ook en ik heb er zelfs een boete voor gekregen”, aldus de minister gisteren bij een nieuwe campagne van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) tegen afleiding achter het stuur.

“Je beseft het niet en denkt: 'even dit bericht checken moet toch kunnen'. Maar het is echt gevaarlijk. Ik doe het intussen al lang niet meer, ik stop hem tegenwoordig echt weg in het handschoenenkastje, zodat ik er niet meer bij kan.”

Nog volgens de minister “toont recent Oostenrijks onderzoek aan dat zowat 30 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door afgeleid te zijn achter het stuur.”

Wie door de politie staande wordt gehouden wegens gsm'en achter het stuur, speelt in heel Vlaanderen meteen voor veertien dagen zijn of haar rijbewijs kwijt. Alleen al in West-Vlaanderen worden nu dagelijks gemiddeld tien rijbewijzen ingetrokken omdat de chauffeur aan het bellen was.

Bron: Het Nieuwsblad © Mediahuis 2025

Lees hieronder verder
Trajectcontrole
Onderwerpen
Verkeersveiligheid

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
© GettyImages

"OCMW Anderlecht heeft fraude gepleegd" - interview Radio 1

23 mei 2025
Lees meer
© Emy Elleboog

Aanbevelingen na OCMW-schandaal Anderlecht

21 mei 2025
Lees meer
Wouter Raskin

"Nog veel te veel zaken vallen tussen de plooien"

7 mei 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Wouter Raskin

  • Over Wouter Raskin
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Verkeersveiligheid
  • Spoor Limburg
  • Bilzen
  • Beliris
Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30