
Kamerlid

Aanleg van “voor Limburg cruciaal” tweede spoor tussen Lommel en Neerpelt uitgesteld
Door vergunningsperikelen kan Infrabel nog niet beginnen aan de aanleg van een tweede spoor op spoorlijn 19 tussen Lommel-Werkplaatsen en Neerpelt. De startdatum is opgeschoven naar de tweede helft van volgend jaar.
Al sinds 2009 staat de verdubbeling van spoorlijn 19 (Mol- Hamont) op de agenda, maar er werd nooit werk van gemaakt. Drie jaar geleden kwam het project in een stroomversnelling en werd er aangekondigd dat de werken in januari 2024 zouden starten. Het einde was voorzien in december 2026. Maar voorlopig moet de eerste schop nog in de grond gaan. Daarvoor mikt Infrabel nu op de tweede helft van volgend jaar.
Natuurcompensatie
“Infrabel communiceerde in 2022 dat het een vergunningsaanvraag zou indienen, maar de start van de werken wordt keer op keer uitgesteld”, zegt N-VA-Kamerlid Wouter Raskin, die federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) naar een stand van zaken vroeg. Een onenigheid over natuurcompensatie ligt aan de basis van dat uitstel. Infrabel laat weten dat het dossier voor de omgevingsvergunningsaanvraag klaarligt, maar dat “er eerst nog een zaak over natuurcompensatie moet worden uitgeklaard”. Het gaat onder meer om compensatie voor VEN-gebied (Vlaams Ecologisch Netwerk) en bos.
Het Agentschap Natuur en Bos zegt dat er al meermaals overleg plaatsvond, maar “de aanvragers lopen tegen de wettelijke compensatieverplichtingen aan en vinden moeilijk compensatiepercelen”. Woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel geeft aan dat Infrabel openstaat voor alle voorstellen en “volledig bereid is om tot een goede oplossing te komen”.
Europees geld
Door het ontbreken van de omgevingsvergunningen loopt Infrabel nu wel 17 miljoen euro aan Europese subsidies mis. Als het vergunningenprobleem is opgelost, kan Infrabel wel een nieuwe subsidieaanvraag indienen bij het Connecting Europe Facility (CEF)-programma. Dat is het subsidieprogramma van de Europese Commissie voor de aanleg, het herstel of de verbetering van nieuwe en bestaande (grensoverschrijdende) transportinfrastructuur in Europa.
“Met een beetje goede wil en gezond verstand krijgen we dit spoorproject misschien eindelijk op de rails”, zegt Raskin. “Het is een strategisch belangrijk project voor Vlaanderen en Limburg. De spoorlijn geeft uitzicht op een grensoverschrijdende verbinding voor personenvervoer naar het Nederlands-Limburgse Weert en is cruciaal voor de reactivering van de IJzeren Rijn.”
Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2025
