Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Home
Wouter Raskin

Main navigation

  • Home
  • Over Wouter
  • Nieuws
  • Parlementair Werk
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Wouter
  • Nieuws
  • Parlementair Werk
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Wouter Raskin

Wouter Raskin

Kamerlid

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Vijf keer meer trajectcontroles in twee jaar tijd
Lees voor

Vijf keer meer trajectcontroles in twee jaar tijd

Gepubliceerd op woensdag 12 november 2025

Het aantal trajectcontroles in Vlaanderen is op twee jaar tijd maar liefst vervijfvoudigd. Van 246 naar 1.233 installaties dit jaar, aldus cijfers van Binnenlandse Zaken. “Veel van die trajectcontroles zijn echter niet oordeelkundig geplaatst”, aldus een verkeersexpert die nochtans voorstander is.

Hoeveel trajectcontroles staan er vandaag in ons land, wilde N-VA-Kamerlid Wouter Raskin weten. De cijfers die minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin (MR) publiek maakt, lokken nu serieuze verbazing uit.

In Vlaanderen gaat het intussen om maar liefst 1.233 installaties. Zijnde trajectcontroles die geplaatst en goedgekeurd zijn, wat onder meer wil zeggen dat ze door specialisten zijn gehomologeerd, zodat er geen discussie ontstaat over de snelheidsovertredingen die ze vaststellen. “Er is de voorbije jaren fors geïnvesteerd in trajectcontroles en een meer efficiënte handhaving”, aldus Quintin.

En dat er een fors tandje is bijgestoken, blijkt ook uit de cijfers. Op twee jaar tijd gingen we in Vlaanderen van 246 goedgekeurde trajectcontroles naar dit jaar maar liefst 1.233 installaties, een vervijfvoudiging. Met 285 Vlaamse gemeenten staan er gemiddeld genomen in elke gemeente nu vier trajectcontroles.

In de val gelokt

Of al die 1.233 Vlaamse trajectcontroles ook effectief werken, zegt de minister niet. Het is een publiek geheim dat de IT-infrastructuur bij de federale politie - nodig om de trajectcontroles ook effectief te laten 'flitsen' - te weinig capaciteit heeft, waardoor heel wat trajectcontroles in de praktijk nog niet kunnen beboeten. Maar dat probleem wordt met bijkomende IT-investeringen de komende maanden weggewerkt, beklemtoonde Quintin al enkele malen in de Kamer.

Zijn zoveel trajectcontroles een goede zaak voor de verkeersveiligheid? Mobiliteitsprofessor ­Johan De Mol (UGent) reageert genuanceerd. “Trajectcontroles blijven een waardevolle zaak voor de verkeersveiligheid. Tenminste, wanneer ze vakkundig geplaatst zijn. En dat is vandaag - jammer genoeg - niet overal het geval. En dat is jammer: veel trajecten beginnen veel te kort na bijvoorbeeld een snelheidsverlaging van 70 naar 50 kilometer per uur. Zo lok je mensen in de val: je moet bestuurders de kans en de ruimte geven om hun snelheid op een aanvaardbare manier van 70 naar 50 kilometer per uur te verlagen, zonder dat ze vol in de remmen moeten gaan om zonder kleerscheuren door een trajectcontrole te geraken.”

Hij verwijst naar Nederland, waar het College van procureurs-generaal duidelijke normen heeft opgesteld over het “gebod” en de “meetplaats”, zijnde het bord dat de maximumsnelheid aangeeft en de plaats waar de ­politie een snelheidscamera of trajectcontrole mag zetten. Staat er bijvoorbeeld een bord dat je nog maar maximaal 70 kilometer per uur mag rijden, dan mag de Nederlandse politie pas vanaf 190 meter ná dat verkeersbord je snelheid effectief gaan controleren. Zodat bestuurders voldoende gelegenheid krijgen om te vertragen.

Geschrapt

De kans is groot dat er ook in Vlaanderen dergelijke normen komen. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil begin volgend jaar klaar zijn met een doorlichting van de trajectcontroles in Vlaanderen. ­Deze zomer besliste ze al om zo'n 70 geplande trajectcontroles langs gewestwegen te schrappen, omdat de lokale overheden die zulke snelheidscamera's hadden aangevraagd, volgens de minister onvoldoende hard konden maken dat er op die plek een ernstig probleem was wat verkeersveiligheid betreft. Een beslissing die veel kritiek uitlokte bij verschillende betrokken burgemeesters en heel wat experts onder wie ook Johan De Mol, maar ook bij coalitiepartners Vooruit en CD&V.

Uit de cijfers die Quintin nu bekendmaakt, blijkt overigens nog maar eens de extreem verschillende aanpak in andere delen van het land. Quintin telt in Wallonië 97 trajectcontroles, in Brussel staan er twaalf. Wat ook N-VA-Kamerlid Raskin een doorn in het oog is: “De andere gewesten moeten, wat trajectcontroles betreft, dringend een tandje bijsteken.”

Wallonië kondigde deze zomer wel plechtig aan fors meer trajectcontroles langs onder meer de Waalse autosnelwegen te gaan installeren.

Bron: Het Nieuwsblad © Mediahuis 2025

Lees hieronder verder
Trajectcontrole
Onderwerpen
Verkeersveiligheid

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
Wouter
© Emy Elleboog

Wouter Raskin: “Rijverbod moet sneller ingaan”

21 oktober 2025

Wie veroordeeld wordt voor gevaarlijk rijgedrag, mag momenteel nog maanden ongestraft rondrijden. Vandaag bespreekt de Kamercommissie Mobiliteit een wetsvoorstel van Kamerlid Wouter Raskin dat komaf wil maken met die absurde situatie. “Het is onbegrijpelijk dat iemand die veroordeeld is voor dronken of roekeloos rijden nog maanden achter het stuur mag kruipen”, zegt Raskin.

Lees meer
© Thinkstock

Recordaantal bestuurders betrapt zonder geldig rijbewijs

20 oktober 2025
Lees meer
(c) Thinkstock

Aanleg van “voor Limburg cruciaal” tweede spoor tussen Lommel en Neerpelt uitgesteld

27 september 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Wouter Raskin

  • Over Wouter Raskin
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Verkeersveiligheid
  • Spoor Limburg
  • Bilzen
  • Beliris
Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30